Fa yeung nin wa / In the Mood For Love (2000)

Büyüleyici nezaketi karşısında şaşırarak izlediğim In the Mood For Love filminde, kendilerini aldatan eşlere sahip kapı komşuları Bayan Chan ve Bay Chow’un aralarında başlayan arkadaşlık, zaman içerisinde birbirlerinin tenlerine dokunmadan büyüyüp, tapınaklarda bir sırrın fısıldanmasıyla yıllarca devam ediyor.

Öteki Sinema için yazan: Selvi Doğan

Eşleri gibi evliliklerine sadakatsizlik etmeyecekleri konusunda hem fikir olmalarına rağmen aralarındaki çekim buna olanak tanımıyor ve verdikleri sözlere galip geliyor. Eşinden ayrılma provalarında eşinden değil de Bay Chow’dan ayrıldığını düşünerek gözyaşı döküyor Bayan Chan. Neticesinde aşklarını itiraf edememeleri, bir gece aynı odada kalmalarına rağmen birbirlerine dokunmamaları, feci şekilde yağmakta olan bir yağmurda saçak altında saatlerce birbirlerini beklemeleri, dedikodulara rağmen ilişkilerine devam etmeleri, sözcüklerle dile getirmeseler de aşklarının bir kanıtı.

Aşklarını itiraf edememelerinden dolayı duydukları acının yalın anlatımını süsleyen eşsiz keman ağlayışları ve latin müzikleri, film boyunca duyguları konusunda suskunluğunu bozamayan oyuncularımıza eşlik ediyor. Müziklerdeki acılı haykırışın mimarı, Kieslowski’nin -ki kendisi başka bir dahi olur- “Aşk Üzerine Kısa Bir Film”inin de müziklerini hazırlayan ve şahaneler yaratan kişi Mike Galaso.

Kar Wai Wong filmlerinin, ismi afişlerde yer almayan oyuncusu “sigara” bu filminde de karşımıza bol dumanıyla sık sık çıkıyor ki bu sahneler ile, tahmin edileceği üzere erkek başrol oyuncumuzun aşkında yaşadığı bocalamanın da etkisiyle itirafın sıkıntısını çektiği anlarda karşılaşıyoruz.

Diğer bir husus da bazı sahnelerde, karakterlerin konuşmaya başlamasının farklı sahneler yardımıyla desteklenerek aynı durumun iki kez ama konuşmayı kimin başlattığına bağlı olarak değişen dialoglar vasıtasıyla aktarılması. Filmin adıyla bağlantılı olan ve film sırasında bir kaç kez tekrarlanan bir diğer olay ise Bayan Chan ve Bay Chow’un telefon görüşmeleri kameranın duvardaki saate yavaşça yakınlaşarak saati görüntülemesi.

Film boyunca aşıklarımızın eşlerinin yüzlerini göremiyoruz. Yönetmenin bu bilinçli tercihi, gerçek aşkı yaşayan kahramanlarımızın hayatlarında artık eşlerinin olmadığı, bir silüetten öteye geçemedikleri ve dolayısıyla izleyicinin de görmesine gerek olmadığı fikrinden doğuyor. Filmdeki ayrıntılardan bir diğeri ise Bay Chow’un, ilişkileri hakkında çıkan dedikodulardan Bayan Chan’ın daha fazla rahatsız olmaması için otel odasının kapı numarasıyla ilgili. Chan’ ın odadan çıkarken kapıyı kapatmasıyla birlikte kapıdaki “2046” numarasıyla göz göze geliyoruz. Evet; “2046”, yönetmenimizin bir sonraki ve “Aşk Zamanı”nın da devamı niteliğinde çektiği filminin ismi.

Yani sözün özü bir başyapıtla karşı karşıyayız. Yaklaşık 20 kadar ve kaleminde usta sinema eleştirmeninden oluşan akademik bir ekip tarafından, tabiri caizse “sinemalar arası dünya kupası” nda karşısına çıkan rakiplerini ezip geçerek tüm zamanların “en iyi 2. filmi” seçilmeyi başardı.

Tavsiyem Kar Wai Wong’un “Aşk Zamanı”nı mutlaka ve lütfen izleyin; yalınlık, nezaket, aşk nedir görün ve arkasından filmin müziklerini edinin.

Daha ne olsun…

Yönetmen hakkında bilgi sahibi olmak isteyenler http://www.imdb.com/name/nm0939182/ adresinden faydalanabilirler.

Yazar hakkında: Misafir Koltuğu

Öteki Sinema ekibine henüz katılmamış ya da başka sitelerde yazan dostlarımız her fırsatta harika yazılarla sitemize destek veriyor. Size de okuması ve paylaşması kalıyor...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir