Gece Dünyayı Yuttuğunda 5 Ekim’de Sinemalarda

Dominique Rocher’in yönettiği ve Anders Danielsen Lie, Golshifteh Farahani, Denis Lavant ile Sigrid Bouaziz’in oynadığı Gece Dünyayı Yuttuğunda (La Nuit a Devore le Monde / The Night Eats the World), 05 Ekim 2018’de Başka Sinema dağıtımıyla Bir Film tarafından vizyona çıkarılıyor.

SİNOPSİS

Sam, eski kız arkadaşı Fanny’de kalan eşyalarını almaya gittiğinde büyük bir sürprizle karşılaşır. Kız arkadaşı evde bir parti vermektedir. Geceyi orada geçiren Sam, uyandığında büyük bir salgının tüm Paris’i kapladığını görür. Yalnızlık içinde geçen sonraki günleri haftalara, haftaları aylara döner. Müzik yaparak ayakta kalabilen Sam, yepyeni bir varoluş deneyimi yaşar…

DOMINIQUE ROCHER İLE SÖYLEŞİ

Film adını nereden alıyor?

Film, yazar Martin Page’in Pit Agarmen mahlasıyla yazdığı kitabın bir uyarlaması. Metni, sıra dışı tonu ve yalnızlık ile insanların birbirleriyle bağlarını sorgulama şeklinden basbayağı etkilendim. Özellikle yalnızlığı seven ve agorafobinin eşiğindeki Sam’in kişiliği beni çarptı.

Bu mizantropi, kendini bir türün içinde ete kemiğe büründürüyor. Bir gecede değişen bir dünyaya uyandığında etrafını zombilerle çevrili halde bulmasına rağmen bu dönüşüm onu hiç şaşırtmıyor. Hatta psikolojik olarak hayatta kalmaya hazırlıklı olduğunu bile söyleyebilirim. Bir gecede kendini, ıssız bir adadaymışçasına bir Haussmann apartmanında, bulunma umudunu yitirmiş bir halde buluyor. Sam, Robinson Crusoe’ya benziyor. Hayatta kalmak için her şeyini organize etmesi gerekiyor. Birinin bu yalnızlıkta ve evrende bir çeşit denge bulmasını fikrini sevdim.

Uyarlamanın yazım aşaması nasıl gerçekleşti?

Romanını uyarlamak istediğimde Martin Page benimle görüşmek istedi. Sadece “kendini rahat hisset!” dedi. Motomot bir uyarlama istemedi. Senaryoyu Guillaume Lemans ve Jeremie Guez ile yazdım. Guillaume Lemans’ın yeteneklerinin en öne çıkanı, kurguda gerilimi yaratma sürecindeki bilgisiydi. Bu gerilimi, post-prodüksiyonun son aşamalarına kadar hiç şaşmadan koruduk. Filmi, bir sessiz film ya da en azından diyalogsuz bir film olarak çekmeyi ciddi ciddi düşündük. Sessizlik ve sesle bağlantı unsurlarıyla ilgileniyorduk. Tartışmalarımızın ana konularından biriydi. Ses, her şeyin kalbindeydi. Kitapta kahraman bir yazarken, filmde Sam bir müzisyen.

Filmi geliştirme sürecinin ikinci önemli aşaması, yapımcım Carole Scotta ile katıldığım Torino Film Lab’de geçirdiğim süreydi. Orada dünyanın her yerinden yönetmenler projeleri konusunda fikir alışverişi yapar. Buradaki kolektif tartışmalar sonunda oldukça verimli bir yaratım sürecine katkıda bulunuyor.

Ama yazım sürecinde asıl etkileyici olan, Anders ile tanışmamdı. Onun özel yaşantısından bazı unsurları senaryoya bilinçli olarak dahil ettim. Anders, konservatuvarda perküsyon eğitimi almış. Bu yüzden filmde trampet görüyorsunuz ve Anders’in küçüklüğünde yaptığı kayıtları dinliyorsunuz.

Filmin bu özel yanını nasıl tarif edersiniz?

Gece Dünyayı Yuttuğunda, çoğunlukla ana karakterin gözünden gösterilen içsel bir film. Ana karakter, en derinlerinde insanları canavar olarak görüyor. Dünyaya bakış açısı, mantık üzerine kurulu ve filmde yaşananlarla alakalı. Kendimi, herkesin kendisini ilişkilendirebileceği çok içten bir hisle tür sineması üzerinden doğaüstü temsili arasında bir yere yerleştirmek istiyorum. Bu yalnızlık hissi çok yaygın ve birçok insan bu modern hastalığı paylaşıyor. İnsanlar kendilerini bir taraftan çevreye kapatırken, bir taraftan da bunu yaptıkları için kendilerini suçluyor ve başkalarını reddettikleri için suçluluk hissediyor.

Bu bir ilk film. Paris’in göbeğinde geçen bir tür filmi…

Bir film yapmak, özellikle bir ilk film yapmak, diğerlerine açık olmak için bir ilk adımdır. Filmin yönü de buraya gidiyor. İçine kapanık bir adam, yavaş yavaş diğerlerine açılıyor. Burada birçok metafor görebilirsiniz. Filmdeki birçok unsur, Sam’in çocukluğuyla ve bir erkeğe dönüşürken yaşadığı zorluklarla ilişkili.

Filmin büyük bir kısmı aktör Anders Danielsen Lie ile tanışmanıza ve onunla çalışmalarınıza dayanıyor.

Baştan beri, tek başına olan bir karaktere yoğunlaşan ya da tamamen yalnız olan bir karaktere odaklanan bir film yapmak istedim. Film boyunca bir adamın evrimini göstermek istedim. Anders ile çalışmamız ve ilişkimiz önemliydi. Bir araya gelmemizden doğan şey, çok değer verdiğim bir şeydi. Hikâye bir yıllık bir dönemde geçiyor. Olayların geçiciliğini ve etkisini karakterin bedeninin ve kişiliğinin metamorfozunda görüyoruz. Ayrıca filmi hem İngilizce, hem de Fransızca olarak iki kere çektik. Bu da karakterlerin dil farklılığında doğan yepyeni oyunculuklar sergilemesini sağladı.

Zombi türü sadece sinemada değil, video oyunlarında da önemli bir referans noktasıdır. Video oyunları kültürümün bir parçasıydı ama diğer iki senaristin oyunlarla hiçbir ilgileri yoktu. Eğer filmi izlerken bir oyun havası aldıysanız bu, benden kaynaklanan ama bilinçsizce yapılmış bir şeydir. İnsanları korkutmaya çalışan bir korku filmi yapmak istemedim.

Dışarıda gördüğümüz zombilerin olduğu sahneler, insanları büyülemeye çalışmayan, türe saygı duyan çekimlerdi. Öylesini istesem çekimleri gece yapar, yakın çekimler kullanır, kamerayı zemine yerleştirirdim… Fakat aksini tercih ettim: Geniş açılar kullandım. Çekimleri gündüz gerçekleştirdim ki bu da hem dram ögesine karşı, hem de gerilimi etkisiz hale getiren bir tercih.

Gece Dünyayı Yuttuğunda, bir karakteri, karakterin kendisine düşman bir çevrede geçirdiği evrimi inceliyor. Kendine yeniden bir gündelik yaşam pratiği oluşturma başarısını, bir insanın en korkunç durumlar dahil her şeye adapte olmasını işliyor. Psikolojik bir savaş, bir geri sayım başlıyor. Dünyada yalnız başımıza sonsuza kadar yaşayabilir miyiz?

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen: Dominique Rocher
Yapımcılar: Carole Scotta
Senaryo: Jérémie Guez, Guillaume Lemans, Dominique Rocher
Görüntü Yönetmeni: Jordane Chouzenoux
Kurgu: Isabelle Manquillet
Müzik: David Gubitsch
Oyuncular: Anders Danielsen Lie, Golshifteh Farahani, Denis Lavant
Süre: 93 dakika
Ülke: Fransa
Yapım Yılı: 2018

Yazar hakkında: Öteki Sinema

Öteki Sinema editörleri Prometheus'un David'i gibi... Siz uyurken bile, hoşunuza gidecek yazıları buluyor, itinayla hazırlıyor ve yayına sunuyor. Öteki Sinema çalışıyor!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir