Saçmalıklar Komedisi! Gerçek Kesit: Manyak (2018)

Şöyle arkamıza yaslanıp sinemamızın son birkaç yıldaki en üretken isimlerini sayacak olsak, herkesin zirveye yazacağı isimlerin başında Onur Ünlü gelir. Özellikle 2017 itibariyle çektiği filmleri peşi sıra izleyicisiyle buluşturan Onur Ünlü, şimdilerde Mart 2018’de vizyona giren Gerçek Kesit: Manyak filmini YouTube’da paylaşması ile tekrardan gündemde. Peki, oldukça enteresan bir televizyon programından esinlenilerek beyazperdeye aktarılan ve şimdilerde online olarak ulaşılabilen Gerçek Kesit: Manyak seyircisine ne vadediyor? Dilerseniz hep birlikte göz atalım.

En başta dile getirmekte yarar var. Karşımızdaki film uzun uzadıya konuşulacak, derinlemesine incelenecek bir “sanat eseri” değil. Gerçek Kesit: Manyak, üçüncü sayfa haberlerini ekrana taşıma gayesi ile yola çıkan, ancak daha sonrasında berbat ötesi oyunculukları ve “sürrealizm” soslu hikâyeleri ile fazlasıyla alay konusu olan Flash TV çıkışlı bir tuhaflıktan uyarlama. Evet, tuhaflık diyorum çünkü 453 bölüm süren bu program, ekranda olduğu her dakika birbirinden enteresan hadiseleri beraberinde getirmesi ile kalmamış, zaman içerisinde absürt bir komediye evrilmiştir. Esasen buradaki anahtar kelime “absürt”. Nitekim kendine has üslubuyla izleyicisini selamlayan ve kara komedi ile absürt mizah arasında gidip gelen anlatım diliyle kendi tarzını yaratan Onur Ünlü için Gerçek Kesit, deyim yerindeyse bulunmaz bir Hint kumaşı niteliğindeydi. Keza filmin bize bahşettiklerine bakarsak Onur Ünlü’nün oldukça çekici bir saçmalıklar komedisine imza attığını ve izleyicisine bambaşka bir tecrübe yaşattığını söylemek mümkün.

Evet, Gerçek Kesit: Manyak kötü bir film, hem de oldukça kötü bir film! Ee peki, Gerçek Kesit’in uyarlamasından ne bekliyorduk ki? Uçsuz bucaksız kadrajlar, harikulade bir sinematografi ya da çözüme kavuşmayı bekleyen bir varoluş sancısı mı? Tabii ki de hayır. Gerçek Kesit’in film yapılacağını duyduğum ilk anda heyecanlanmıştım. Çünkü bu garabetten, Onur Ünlü’nün harikulade bir eğlence çıkaracağından ve bu kötülüğe ister istemez sempati beslememize olanak sağlayacağından adım gibi emindim; öyle de oldu!

Gerçek Kesit: Manyak en başta bir parodi. Yıllarca ekranlarda ciddi olma kaygısı ile var olan ancak bırakın ciddiyeti, yakınından bile geçemeyen bir programın tiye alınışı. Hal böyle olunca da filmin büyük bir saçmalıklar komedisi olarak karşımıza gelmesi kaçınılmaz bir süreç halini alıyor. Nasıl ki Tommy Wiseau’nun çok konuşulan çöp (trash) harikası The Room, üzerine filmler çekilebilecek derecede ses getiren bir kötüyse Gerçek Kesit de bizim The Room’umuz olmaya aday. Keza Onur Ünlü’nün Gerçek Kesit: Manyak ile yaptıklarına bakarsak Tommy Wiseau’nun bu filmi fazlasıyla kıskanacağını söylemek bile mümkün. Tek fark, o The Room’u ciddi olma kaygısıyla yapmıştı, Onur Ünlü ise absürt olma parolasıyla…

Esasen filmi önemli kılan nokta da tam burası: Gerçek Kesit: Manyak için söylenebilecek en önemli söz amacına hizmet ediyor oluşu. Bu tabii ki bir filmi başlı başına iyi yapacak bir olgu değil; ancak Gerçek Kesit: Manyak’ın zaten böyle bir derdi yok ki! Film, ilk dakikasından son dakikasına kadar gerek hikâyesi, gerek yapaylıkta çığır açan diyalogları, gerekse saçmalık harikası kadrajlarıyla kötü olmak için çabalıyor. Ancak bayağılaşması pekâlâ mümkün bir anlatı ile güldürebilmek esasen epey zor bir iş. Bu, bir cambazın hayatını hiçe sayıp ipin üstünde yürümesine benzer. İşte tam da burada Onur Ünlü’yü takdir etmek gerekiyor. Yönetmen, komedi konusundaki ihtisasını filme o kadar tadında entegre ediyor ki Gerçek Kesit: Manyak da kötüye beslenecek bir sempatinin önünü açıyor.

Film her ne kadar Onur Ünlü’nün nevi şahsına münhasır komedisi etrafında şekillenip büyüse de parantez açılması gereken bir diğer isim de şüphesiz ki Cahit Kaşıkçılar; nam-ı diğer Sarı Bıyık. Eğer Gerçek Kesit ile alakalı bir konudan söz ediyor yahut o tuhaf yapımla ilgili yeni bir proje ortaya çıkıyorsa bu tabii ki Cahit Kaşıkçılar olmadan düşünülemezdi. Keza dizi, kendisiyle o kadar çok bütünleşti ki Sarı Bıyık demek Gerçek Kesit demekle eşdeğer bir hal aldı. Tabii bu noktada enteresan olan Cahit Kaşıkçılar’ın Gerçek Kesit: Manyak’ın senaryosunu da kaleme alması. Ee yıllar yılı böyle bir projenin içinde yer aldıktan sonra anlatının dinamiklerine ondan iyi kimse hâkim olamazdı. Hakkını teslim etmek gerekir. Senaryo en az dizide cereyan eden hadiseler kadar tuhaf ve enteresan. Ee üzerine de Onur Ünlü’nün mizahı eklendiğinde filmin kendine has bir havayla arz-ı endam etmesi kaçınılmaz bir süreç halini alıyor.

Eğri oturup doğru konuşalım. Bu filmi hikâye anlamında değerlendirmek, önümüze sunulan senaryonun çözümlemesini yapmaya çalışmak, hem bu gariplikler komedisine ters hem de bu parodinin doğasına aykırı. Nitekim karşımızdaki yapım, içeriğinden biçimine kadar Gerçek Kesit’i tiye alan ve anbean kendisiyle dalga geçen bir yapım. Hal böyle olduktan sonra birtakım kaygılarımızı bir kenara bırakıp bu çöp (trash) komediden zevk almaya ve düşüncesizce vuku bulan eğlencenin kollarına kendimizi bırakmamız gerekir. Böylelikle bu farklı komedinin ne denli bir uyuşturucu etkisi yarattığı daha kanlı canlı bir biçimde anlaşılacaktır.

Doğrusunu söylemek gerekirse, üretkenliği arttıkça yaratıcılığı da aynı ölçüde azalan Onur Ünlü ben dâhil birçok kişinin iyiden iyiye antipatisini kazanmış durumda. Ancak bu noktada yiğidi öldürüp hakkını teslim etmek gerekir. En başta Onur Ünlü, dijital dünyayı olabilecek en doğru şekilde kullanan bir sinemacı. Vizyon macerasını tamamlamış filmini, çok geçmeden internete yüklemesi ve filmin asıl alıcısı olan izleyicisi ile buluşmasına vesile olan yönetmeni bu noktada takdir etmek gerekir. Keza Gerçek Kesit: Manyak’ın ardından gelecek yeni bir YouTube dizisi de Onur Ünlü’nün dijitale verdiği önemin en açık göstergesi. Ayrıca şunu da itiraf etmek gerekir. Gerçek Kesit: Manyak, 2017’den beri 5 sinema filmi çeken Onur Ünlü’nün Aşkın Gören Gözlere İhtiyacı Yok ile birlikte en iyi filmi. Nedeni ise çok basit. Çünkü yönetmen burada ne yapmak istediğinin farkında ve oradan oraya savrulmuyor. Ve amacına hizmet edecek tüm nüansları ince bir şekilde filme giydiriyor. Gerçek Kesit: Manyak kötü mü? Rezalet derecede kötü. Peki, bu filmin komedisini baltalıyor mu?  Kesinlikle hayır. O zaman burada takdir edilesi bir yönetmen performansı olduğunu da kabul etmek gerekir.

Televizyon tarihinin en enteresan yapımlarından Gerçek Kesit’ten esinlenerek sinemaya uyarlanan Gerçek Kesit: Manyak, Sarı Bıyık önderliğinde şaha kalkan bir saçmalıklar komedisi, bir başka deyişle Onur Ünlü mizahı içeren bir çöp film. Eğer ki görüp görebileceğiniz en kötü filmlerden birine hazırsanız ve tüm kalkanlarınızı devre dışı bıraktıysanız iddia ediyorum, bu filmden çok zevk alacak ve “bu neydi şimdi” cümlesini sıklıkla tekrar ederek, fütursuzca kahkaha atacaksınız!

Yazar hakkında: Polat Öziş

1992 İzmit doğumlu… Küçük yaşlarda tanıştığı Yeşilçam filmleri sayesinde sinema en büyük tutkusu oldu. Sonrasında ilginç bir şekilde Muğla’ya İktisat okumaya gitse de tutkusundan vazgeçemedi ve sinemayla ilgili çalışmalar ortaya koymaya başladı. İzledi, düşündü, çekti. Sonunda ise filmler hakkında yazmaya başladı. Film Arası Dergisi, Film Hafızası ve Öteki Sinema’da çok sevdiği filmler hakkında yazmaya devam ediyor.

Bak bunu da seversin...

Uğur Dündar’ın Kült Eğlencesi: İşte Hayat (1975)

Uğur Dündar'ın ilk ve tek sinema filmi olma özelliği taşıyan İşte Hayat, şöhretin sahte parıltısına eleştiri getiren keyifli bir seyirlik.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir