Hint Sineması Altın Portakal Film Festivali’nde

AfisAltın Portakal Film Festivali, Hint sinemasının 100. Yılı dolayısıyla özel bir seçkiyle izleyicilerine farklı bir sinema deneyimi yaşatacak. 100. Yılını kutlayan Hindistan sineması bu yıl Cannes Film Festivali’nden sonra Altın Portakal’ın da onur konuğu olacak.

Hindistan’da ilk uzun metrajlı (sessiz) filmin gösterime girmesinin ardından 100 yıl geçti. Hollywood’dan sonra dünyanın ikinci büyük endüstrisine sahip Hindistan sinemasının bir asırlık öyküsü, yeni kuşak yönetmenlerin yapımlarıyla 50. Uluslararası Antalya Altın Portakal Film Festivali izleyicilerine aktarılacak.

Antalya Büyükşehir Belediyesi ve Antalya Kültür Sanat Vakfı (AKSAV) işbirliğiyle 4-11 Ekim 2013 tarihleri arasında düzenlenecek 50. Altın Portakal’da “Hindistan Sineması” başlığı altında gösterime girecek filmler, Hindistan sinemasının ödüllü yönetmenlerinin imzasını taşıyan eserlerden oluşuyor.

Hint filmleriyle sinema keyfi

Hint sinemasının kült yönetmenlerinden, Oscar dahil birçok uluslararası ödülün sahibi Satyajit Ray’in 1964 yapımı “Lonely Life – Charulata”;

Genç yönetmen Ritesh Batra’nın Cannes Film Festivali Eleştirmenler Haftası’nda gösterilen ve büyük beğeni toplayan ilk uzun metrajlı çalışması “The Lunchbox”;

Anand Gandhi’nin 2012 Toronto Film Festivali’nde dünya prömiyeri yapılan ve “yılın keşfi” şeklinde olumlu eleştiriler alan “Ship of Theseus”;

siddarth

Richie Mehta’nın Venedik Film Günleri’nde gösterilen 2013 yapımı “Siddharth”;

ve Dibakar Banerjee imzalı kısa filmlerden oluşan “Bombay Talkies”;

İlk gösterimi Cannes Film Festivali’nde yapılan; Karan Johar, Anurag Kashyap, Zoya Akhtar adlı filmler 50. Altın Portakal’da “Hindistan Sineması” başlığı altında gösterime girecek yapımlar.

Lonely Wife, Satyajit Ray, 1964

1880’lerin Kalkütasında genç ve güzel bir kadın olan Charulata dış dünyadan tamamen kopuk, ihtişam içinde bir yaşam sürmektedir. Kocası Bhupati ona aşık olsa da, çıkardığı yeni siyasi gazete dolayısıyla işinden başını kaldıramamaktadır. Charulata’nın yalnızlığı Bhupati’nin yeğeninin gelişiyle bozulur; ona aşık olmuştur. Hindistan sinemasının kült yönetmenlerinden, Oscar dahil birçok uluslararası ödülün sahibi Satyajit Ray’in (1921-1992) 1964 yapımı filmi Charulata, Hindistan sinemasının 100. yılı anısına restore edilmiş versiyonuyla izleyici karşısına çıkıyor.

The Lunchbox , Ritesh Batra, 2012

Genç ve mutsuz bir ev kadınıyla emekliliği gelmiş yalnız bir memurun hayatları bir sefertası aracılığıyla nasıl kesişebilir? Mumbai’de yanlış kişiye teslim edilen bir sefertası, iki karakteri, rüya ile gerçek arasında bir yolculuğa sürükler. Sonunda her ikisi de gerçekle rüya arasında bir seçim yapma noktasına gelirler. Sefertası, nostalji ile gelecek umutlarının ve hayatta dikkatimizden kaçan küçük mutlulukların öyküsü. Ritesh Batra’nın bu ilk uzun metraj çalışması Cannes Film Festivali / Eleştirmenler Haftası’nda gösterime girdi ve büyük beğeni topladı.

Ship of Theseus, Anand Gandhi, 2012

“Theseus’un Gemisi”, insan varoluşunun manevi ve etik sınırlarını üç birey üzerinden keşfe çıkar. Bir fotoğrafçı, hasta bir keşiş ve genç bir borsacı arasında, ne film karakterlerinin ne de izleyicinin filmin sonuna kadar keşfedemeyeceği bir bağ vardır. Filmin adı “Theseus Paradoksu”na gönderme yapar. Yunan filozof Plutarkos’un anlattığı hikâyeye göre Theseus’un gemisi kenti korumak üzere limana demirler ve eskiyen parçaları değiştirilir. Sonunda tüm parçalar değişmiştir. Peki ama şimdi ona hala Theseus’un gemisi diyebilir miyiz? Anand Gandhi’nin filmi 2012 yılında Toronto Film Festivali’nde dünya prömiyeri yaptı ve “yılın keşfi” olduğu yönünde olumlu eleştiriler aldı.

Siddhart, Richie Mehta, 2013

Sokaklarda çakmak doldurarak geçimini sağlayan Mahendra 12 yaşındaki oğlu Siddharth’ı çalışmaya gönderir. Durumu düzeldikten sonra oğlunu geri çağırır. Siddharth geri dönmez; babası onun çocuk tüccarlarınca kaçırıldığını düşünür. Mahendra’nın ne parası ne de güçlü tanıdıkları vardır. Oğlunu zarar görmeden bulabilmek umuduyla yollara düşer. Richie Mehta’nın ikinci filmi Siddharth dünya prömiyerini Giornate Degli Autori Venice Days’te yaptı.

Bombay Talkies, Johar, Banerjee, Akhtar, Monga, 2013

“Bombay Talkies” genç bir adamın babasıyla kavga ettiği ve eşcinsel olduğunu açıkladığı sahneyle başlıyor. Bu noktada, filmin alışıldık Hint filmlerinden biri olmadığını anlıyoruz. Karan Johar, Anurag Kashyap, Zoya Akhtar ve Dibakar Banerjee’nin yönettiği dört kısa filmden oluşan “Bombay Talkies” Hindistan sinemasının 100. Yılı için özel olarak çekildi.

Yazar hakkında: Öteki Sinema

Öteki Sinema editörleri Prometheus'un David'i gibi... Siz uyurken bile, hoşunuza gidecek yazıları buluyor, itinayla hazırlıyor ve yayına sunuyor. Öteki Sinema çalışıyor!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir