Keloğlan İş Peşinde (1975)

Keloğlan, Türk sinema tarihinde 8 filmle yer almış ünlü bir masal kahramanıdır. İlk Keloğlan filmi 1948 yılında Vedat Örfi Bengü tarafından çekilmiş ve başrollerinde Mehmet Karaca, Vedat Karaokçu ve unutulmaz İsmail Dümbüllü oynamıştır. İkincisi 1965 yılında yavuz yalınkılıç tarafından çekilmiş, başrollerinde isimlerine ve yüzlerine daha aşina olduğumuz Öztürk Serengil (Şepkeee) ve Suzan Avcı oynamıştır. (filmin masal kahramanı keloğlan üzerine olup olmadığından şüpheliyim ama neyse!) 1971 yılına gelindiğinde 3 keloğlan filmi birden çekilir. Şimdilerde ‘Şu Çılgın Türkler” kitabıyla ortalığı kasıp kavuran Turgut Özakman’ın senaryosunu yazdığı, Süreyya Duru’nun yönettiği ve Rüştü Asyalı’nın oynadığı Keloğlan o dönemde beklenmedik ölçüde iş yapar.

4557_1

Ardından devam filmleri gelir. Keloğlan Aramızda’yı Sırrı Gültekin çeker. Gültekin, bu filmi bir masal filmi olmaktan çıkarıp günümüze uyarlar. Seks komedilerinin furya haline geldiği 70’li yıllarda O. Nuri Ergün bu fırsattan yararlanmak ister ve Rüştü Asyalı’yı  Arzu Okay ile oynatır. 1975 yılında çevirilen filmin ismi ‘Keloğlan İş Peşinde‘dir… (Sinematürk veritabanında adı yanlışlıkla “İz Peşinde” olarak geçmiştir. Filmin bazı afiş ve lobilerinde de “İş Başında” olarak gözükmektedir.)  Senaryo yine Özakman’a aittir ama Keloğlan bu kez erotik bir masalın ve bir de Okay’ın yatağının içindedir…

Keloğlan İş Peşinde ve Keloğlan Seks Delisi (Keloğlan Aramızda) aynı serinin ilginç filmleridir. Keloğlan Aramızda, çift afişli olarak basılmış ve bazı şehirlerde, bazı sinemalarda Keloğlan Seks Delisi adıyla oynatılmıştır. Bu film sadece adı itibariyle ilginçtir çünkü yaklaşan “seks furyasının” habercisidir. Filmde Keloğlan seks delisi! olmasına rağmen seksi ya da erotizmi çağrıştıran pek bir şey yoktur ama izleyicinin beklentilerini yükseltmek adına bu şekilde pazarlanması uygun görülmüştür. Afişde görünen,  samanlıkta uzanmış sarışın dilber fotoğrafının yabancı erotik dergilerden eklendiği açıkça bellidir ki o dönemde bu oldukça sık yapılan bir hareketti. Yeşilçam’ın erotizm denemeleri önce afişlerde başlamıştır desek pek yanlış söylememiş oluruz. Fakat aradan 5 yıl geçtikten sonra çekilen Keloğlan İş Peşinde‘de seks bu defa lafta kalmamış, Padişahın kızı ile evlenmek için kırk takla atan Keloğlan karakterini canlandıran Rüştü Asyalı o dönemde şöhreti zirvede olan seksi Arzu Okay ile yatağa girmiştir.

Bu satırları okuyan bazıları için  Keloğlan’ın bu halini görmek oldukca şaşırtıcı olabilir. Bu görselleri eklememiş olsam belki de yazdıklarımı benim uydurmam bile sanabilirdiniz.  Bunu bir dönemin tuhaflığı olarak anıp geçmek yerine altında yatan sosyal sebepleri aramak daha ilginç ve eğlenceli olabilir. Türk halkının italyan filmleri ile başlayan seks komedilerine cevabı yine kendi içinden bir komedi karakteri olan Keloğlan ile gelmiş fakat şimdilerde unutulmuş dahi olsa 1971’den 1975’e,  5 yıllık süreçte ima yerini eyleme bırakmış, kanımca karakterin saflığına büyük bir darbe vurmuştur. Çekilen son Keloğlan filminin de 1976 yılında olması bu düşüncemi destekliyor.

Murat Tolga Şen

Yazar hakkında: Murat Tolga Şen

Yazmaya 2003 yılında DivxTR’de başladı ve halefi olan Divx Planet forumlarında “Raven” takma adıyla devam etti. Divx Planet'te bir forum köşesi olarak başlayan Öteki Sinema'yı, 2005 yılında blog olarak devam ettirdi. 2010 yılının başında Beyazperde.com sitesinin eleştirmen kadrosuna katıldı. Aynı dönemde Yeni Harman ve Fotografya dergileri için sinema makaleleri kaleme aldı, online sinema dergisi Cinedergi için dosyalar hazırladı. 2012’de Medyaradar sitesinin sinema yazarlığı ve TV eleştirmenliği görevini üstlendi. Aynı zamanda lisanslı bir yelken sporcusu olan yazar, bir dönem TYF (Türkiye Yelken Federasyonu) yarış fotoğrafçılığı görevini yaptı. 2014 yılında Sinemerkez Akademi’de eğitmenlik yaptı ve akademinin Kocaeli yapılanmasının direktörlüğünü üstlendi. 2014-2016 yılları arasında Okan Bayülgen’in Dada Dandinista adlı TV programının yazı grubunu yönetti. Okan Bayülgen’in yönettiği Eğlenceli Cinayetler Kumpanyası adlı tiyatro oyununda rol aldı. 2017-2018 arasında Antalya Sinema Derneği’nin danışmanlığını yaptı. OFCS (Online Film Critics Society) topluluğuna üye olan yazar, Öteki Sinema, Beyazperde ve Medyaradar'da yazmaya, Eğlenceli Cinayetler Kumpanyası'nda oynamaya ve davet edildiği okullarda sinema üzerine seminerler vermeye devam ediyor.

8 Yorumlar

  1. Murat abi ansiklopedi gibisin Yazına katılıyorum eğer sen yazmasan inanmazdım…ilginç ki ilginç……Takipçinim….Ellerine ve Beynine sağlık..

  2. Güzel bir yazı olmuş Murat, yine araştırmacı kişiliğini göstermişsin.

  3. yuh diyorum, diğer filmlerinde türkülerini ne de saflıkla dinlemiştik…

  4. Rüştü Asian. Rüştü interracial mı demeli yoksa.

  5. Aynen benden de yuhh.. Masal adamı, Gonul adamı diyorduk. Üstteki afişi görünce ii güldüm :)

  6. Açıkçası keloğlan herzaman saf dürüst ve kötüye baş kaldırmış masal kahramanızmızdır. O dönem bu furya bir şekilde başlangıç yapıyordu ve bunlar malzeme olmuştu yeşilçamda kime bu tür rol verilmişse hepsi yerine getirmiş oynamıştır. Rüştünün keloğlanı değil sadece, onun için çokta üstünde durmamak lazım. Sonuç bizim keloğlanımızın yapısı ve durumu bellidir. bizim için hiç değişmeyecek en azından benim için .. saygılar

  7. filmin bir kopyası bende mevcut.elimde ti kopyada erotik içirekili bir durum yok.belkide orjinal kopyda erotik içerik olabilir.ama afişe bakılınca erotik içerikli olduğu anlaşılıyor.dönemde para kazanmak için bazı değerler hiçe sayılmıştır.

  8. bende yuh diyorummmmmmm

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: