Uşak Kısa Film Yönetmenleri Forumu

İlki 2016 yılında Uşak Kanatlı Denizatı Kısa Film Festivali kapsamında yapılan Kısa Film Yönetmenleri Forumu’ndan Festival Direktörü Onur Keşaplı’nın sonuç bildirisini bana göndermesiyle haberdar olmuştum. Festivalde finale kalan kısa film yönetmenleriyle yapılan forumda kısa film sorunlarıyla ilgili çok önemli tespitler vardı. Sonuç bildirisini buradan okuyabilirsiniz.

Bu forumu önemli hale getiren en önemli nedenler festivalin oradan çıkan kararları bir sonraki yıl uygulaması oldu. Jürilerin farklı sanat disiplinlerinden oluşturulması, kısa filmlere telif ödenmesi bunlardan bazıları. 2. Kısa Film Yönetmenleri Forumu’nu Onur Keşaplı ile birlikte yönettik. Kısa filmin sorunları o kadar çok ve kronikleşmiş ki değil saatlerce, günlerce, aylarca konuşulsa bitmiyor. İki saat süren ve gayet verimli geçtiğini düşündüğüm forumun sonuç bildirisini aşağıda okuyabilirsiniz. Bu sonuç bildirisi aynı zamanda bizlerin yol haritasını da oluşturuyor. Tüm maddeleri hayata geçirmek için çalışacağız durmadan. Ta ki kısa film bu ülkede hak ettiği değeri görene kadar.

4. Uşak Kanatlı Denizatı Kısa Film Festivali (12-13-14 Aralık 2017)
Kısa Film Yönetmenleri Forumu
Sonuç Bildirgesi

  1. Festivallerin, programlarına aldıkları uzun metrajlara ve ekiplerine yönelik tanıtım, gösterim, ağırlama gibi başlıklarda gösterdikleri hassasiyetleri kısa filmlere ve kısa filmcilere de sağlamaları gerekmektedir.
  2. Festivallerin, birincil görevleri olan, filmleri izleyiciyle buluşturma noktasında üzerlerine düşeni yapmaları, özellikle kısa filmleri programların zor ulaşılan ve daha az önem arz eden kesimi olarak yorumlamak yerine hak ettikleri değeri vermeleri sağlanmalıdır.
  3. Festivallerde, kısa filmin özgün bir görsel sanat olduğu, ciddi bir değerlendirme gerektirdiği unutulmayarak seçici kurul oluşumlarında yalnızca ünlü ve bilinen adlar değil, kısa film konusunda uzman adlar da seçici kurul veyahut festival ekibinde yer almalıdır.
  4. Bu doğrultuda, nasıl ki uzun metrajlara yönelik yarışmalarda uzun metraj yönetmenleri seçici kurulda yer alıyorsa, kısa metraj yarışmalarında ve hatta uzun metraj yarışmalarındaki seçici kurullarda da kısa metraj yönetmenlerine yer verilmelidir.
  5. Başta kısa film festivalleri olmak üzere programında kısa film yarışması ve/veya gösterimi olan tüm sinema etkinlikleri, nasıl ki uzun metraj gösterimleri sonrası yönetmen ve ekibin seyirciyle buluşmasını sağlıyorsa aynısını kısa film yönetmenleri ve ekipleri için de yapmalıdırlar.
  6. Film festivallerinde ödüller sinema sanatının tüm alt başlıklarını kapsayacak şekilde güncellenmeli ve yönetmenlik, senaristlik, görüntü yönetmenliği, sanat yönetmenliği, kurgu, ses dallarında derecelendirmelere gidilmelidir.
  7. Festivallerin yarışmalı bölümlerinde finale kalanlar arasında dereceye girenlere dağıtılan ödül paralarının daha adil ve eşitlikçi bir şekilde taksim edilmesi sağlanmalıdır. Meblağ konusunda birinci-ikinci-üçüncü arasındaki büyük fark azaltılmalı, bu denge gözetimi sırasında finale kalan ancak dereceye giremeyen filmlere de belli bir miktarda ödeme yapılmalıdır.
  8. Türkiye’deki kısa film festivalleri arasında ilk kez Uşak Kanatlı Denizatı Kısa Film Festivali’nde gerçekleştirilen, gösterime giren tüm filmlerin ekiplerine gösterim telifi ödenmesi ülkedeki tüm festivallerde uygulanmalıdır.
  9. Gösterim telifleri yalnızca finale kalan filmlere değil, öne elemeyi geçerek gösterime girmeye hak kazanan tüm filmlere ödenmelidir.
  10. Kısa filmciler, başvuruda bulundukları film festivallerine, ön elemeyi geçmeleri konusunda kendilerine sembolik telif ödenip ödenmeyeceği sormalı, olumsuz yanıt durumunda gerekçeyi öğrenmekten festivali boykota kadar çeşitli yöntemler izlemelidir.
  11. Festivallerin kamu malı olduğunu, kamuya hizmet etmek için yapıldığını festivali organize etmek için anlaşan şirket veya kişilerin unutmaması gerekmektedir. O festivallerde tüm kısa filmcilerin hakkının olduğu, bu yüzden kendi yaptırdıkları filmleri ön elemeden geçirmeden o festivallerin programına alamayacakları unutulmamalıdır.
  12. Kısa film yönetmenlerinin çektikleri filmlerden, başta bir sonraki filmlerine yönelik bütçe olmak üzere, gelir kazanmalarını sağlayacak, TV, internet ve sinema salonları gösterimlerini de içeren yol haritaları oluşturulmalıdır.
  13. Kısa film sahasının son yıllarda estetik ve teknik açıdan geldiği kaliteli seviye göz önüne alınarak, Kültür Bakanlığı’nın destek fonları dışında kısa filme katkı sağlayacak alternatif ağlar şekillendirilmelidir.
  14. Tüm bu maddelerin uygulanabilmesi ve gerektiğinde kısa filmcilerin tek ses olarak hareket edebilmeleri bağlamında, bu yıl kurulan Kısa Film Yönetmenleri Derneği gibi oluşumların öncülüğünde kısa filmcilerin sorunlarını değerlendirmek ve sonuca yönelik seslerini yükseltmek adına, kısa film festivalleri yönetimlerini, dernekleri, sendikaları ve sanatçıları bir araya getirecek ulusal ölçekli bir kısa film forumunun her yıl gerçekleştirilmesine yönelik girişimler başlamalıdır.

Alper Kızılboğa
Alper Tunel
Cem Göksoy
Deniz Şengül
Egemen Özcan
Ercan Selim Öngöz
Kardelen Eren
Mazhar Yıldız
Nuri Cihan Özdoğan
Onur Coşkuner
Onur Doğan
Onur Keşaplı
Özgül Gürbüz
Salih Toprak
Sidar Serdar Karakaş
Süleyman Demirel

Yazar hakkında: Sidar Serdar Karakaş

Çok küçükken kiralık VHS’lerden dayısıyla birlikte zombi filmleri izledi. Zombilerden çok korktu. Büyüyünce o filmleri George A. Romero’nun yaptığını öğrendi. Üstada hayran oldu. Sinema öğrencisiyken Andrzej Zulawksi filmlerini keşfetti. Zulawksi filmleri ona her zaman güç verdi. En zor anlarında kurtarıcı filmi Possession (1981) oldu. 2006 yılında Öteki Sinema’yı düzenli okumaya başladı. Korku filmlerini ve B Filmleri burada sevdi.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir