“Körler / Jaluziler İçin” Indian Cine Festivali’nde Ödül Aldı

Farklı ülkelerde açtığı uluslararası sergilerle ve avant-garde, belgesel, animasyon, klip, video-art ve deneysel film gibi çeşitli türlerde ödüllü kısa filmleriyle tanınan yönetmen ve senarist Ozan Adam’ın uzun metraj filmi “Körler / Jaluziler İçin”, Hindistan’ın Bombay şehrinde düzenlenen Indian Cine Festivali’nden Jüri Özel Ödülü’yle dönüyor.

Kült, animasyon, kopya veya komedi olmayan uluslararası ödüllü İlk Uzun Metraj Türk Bilim Kurgu Filmi olarak Türk sinema tarihine geçen “Körler / Jaluziler İçin” filmi Türkiye’de ilk kez 33. İstanbul Film Festivali’nde izleyiciyle buluşmuş ve film eleştirmenlerinin büyük beğenisini kazanmıştı.

“‘Turist Ömer’ ve ‘Badi’ gibi kült motiflerin ötesine geçemeyen bilimkurgu üretimimiz, nasıl örneklerle karşılarsa karşılaşsın ‘yenilikçi’ olarak addedilebilir. “Körler-Jaluziler İçin”, bu avantajdan faydalanırken, Soğuk Savaş atmosferinde geçen ‘deneysel-gerilla dolgu bellek bilimkurgusu’ şablonuyla yol alıyor. Böylece bağımsız ruhuyla yerli bilimkurgu tarihimizin kilometre taşlarından birine dönüşüyor…

Kısa filmlerindeki ‘deneysel’, ‘animasyon’ ve ‘video-art’ katkısıyla bilinen Ozan Adam, evrensel bir bilimkurgu filmine imza atıyor burada… Yönetmenin Chris Marker’ın “Dalgakıran”ında (“La Jetée”, 1962) fotoğraflarla yaptığını seviyor olması yüksek ihtimal. Stan Brakhage ve Maya Deren gibi deneysel sinemanın figürleriyle de haşır neşirdir…

Filmini de anlar, ara yazılar ve birbirinden bağımsız sahneler üzerine inşa ediyor. 94 dakikada ise bunu finale ulaştırmayı beceriyor. Buradan yükselirken ise soruları ‘dolgu bellek’, ‘anı yaratımı’, ‘paralel evren’ gibi meselelerde arıyor. O zamanlar çekilen “The Illustrated Man” (1969) ile ‘paralel evren’ kavramı ışığındaki akrabalık tartışılır. Ama sanki “Zardoz” (1974), “Sessiz Dünya” (“The Quiet Earth”, 1985), “Gerçeğe Çağrı” (“Total Recall”, 1990), “Aç Gözünü” (“Abre Los Ojos”, 1997) gibi eserlerle bildiğimiz ‘bilinçaltında gezinen bilimkurgu’ şablonuyla bağ kuruyor Ozan Adam…

Buradan itibaren ise ‘clean slate’ (sil baştan) yapılan zihin, ‘mind resetter’ (beyin sıfırlama) ile parçalanıyor. Bunun sonucunda karşımıza rüyalardan karmaşık bir dünya tablosu çıkıyor. Araya giren uyarılar da bir süre sonra bir dedektiflik öyküsünü canlandırıyor…

Adam, açılış ile kapanış arasındaki dengeyi de iyi kurmuş… Maya Deren ve Stan Brakhage usulü deneysel bir iş, eklemlenen incelikli hikaye ile yürüyor nihayetinde… En fazla “Upstream Color” (2013) ve “Başka Bir Dünya” (“Another Earth”, 2010) gibi gerilla bilimkurgu başarılarıyla akrabalık kuran bir yapıt bu. “Körler-Jaluziler İçin”, “Gerçeğe Çağrı”nın aksiyon mizansenini bağımsız bir ruhla inşa etmesiyle değerli… Finaldeki bakış açısından ikiye bölünen ‘dürbünle perdeye bakma’ anı ise biraz “Kutsal Motorlar” (“Holy Motors”, 2012), biraz “Mulholland Çıkmazı”nı (“Mulholland Dr.”, 2001) çağrıştırıyor. Ama film, gerçek bir gizemin peşinde koşmuyor. Ne anlatacağını baştan büyük puntolarla söylüyor…

Adeta Hal Hartley’nin bilimkurgu çekmesi ve “Gerçeğe Çağrı”ya imza atmasıyla oluşabilecek durum, 60’ların bağımsız yaklaşımıyla şekil alıyor. ‘Soğuk Savaş’ korkusunun oluşabilecek tek şirket bazlı bir rejimle gelebileceği noktaya dikkat çekiliyor.” (Kerem Akça, film eleştirmeni)

“Körler / Jaluziler İçin” Sinopsis

İnsanların sadece belli bir süre belli bir kişi ( karakter ) olarak paralel gerçekliklerde yaşadıkları bir dünyada herkesin hafızaları düzenli olarak silinmekte ve uyandıklarında yaşayacakları hayatın kendilerine uygun şekilde uyarlanmış hafızaları yüklenmektedir.

Seintn ise hafızası tam olarak silinemediği için geçmişten kalan diğer karakterlerin kişiliklerinin hafızalarından kalıntılarla ve bu durumun getirdiği beklenmedik sonuçlarla yaşamaya mahkumdur. Bundan dolayı çok kişiliklilik sendromu, kişilik bölünmesi gibi pisikolojik sorunlarla mücadele etmek durumundadır fakat kendisi bu durumun farkında değildir ve dolayısıyla toplumun düzenini tehdit eden özelliklere sahip olduğu için bir suçlu olarak aranmaktadır.

Ozan Adam Özgeçmiş

Ozan Adam 1976’da Ankara’da doğdu. New York’ da Bard College Üniversitesi’nin liberal arts lisans programında sanat ve sinema okudu, The New School Üniversitesi’nde medya çalışmaları üzerine yüksek lisansını tamamladı. Yurtiçinde ve yurtdışında sinema, reklam, medya, sahne yapımı ve tasarım gibi çeşitli alanlarda çalıştı. “Zymotic-Amaurosis” isimli filmi, 14. Ankara Uluslararası Film Festivali’nde seçici kurul özel ödülünü aldı. “Bir Olayın İnfazı Hakkında Tutanağın İki Adı ve Kırık Plaklarla Dolu Bir Bavul” isimli filmi ise 17. Ankara Uluslararası Film Festival’inde en iyi deneysel film ödülünü aldı. Boğaziçi Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Netherlands Institute for Higher Education, Aksanat gibi üniversite, kurum ve festivallerde atölye çalışmalarını yönetti. Bauhaus Vakfı Shrinking Cities, Euromed Audiovisual Mediterranean Films Crossing Borders ve İstanbul Film Festivali kapsamında Meetings on The Bridge gibi uluslararası konferans, seminer ve atölye çalışmalarına katıldı. Festivallerde jüri üyeliği yaptı. Televizyon ve Sinemaya Giriş, Kısa Film Yapımı, Deneysel Video ve Sinema, Video Yapımı, Video Art, Klip Yapımı, Televizyon ve Sinema İçin Ses Tasarımı ve lisansüstü programında Belgesel gibi çeşitli dersler verdi, mezuniyet projelerine danılşmanılık, film festivalleri ve akademik jürilerde jüri üyeliği yaptı. Aksanat’ta seminerler ve atölye çalışmaları verdi. 28. Uluslararası İstanbul Film Festivali’ nde filmlerinden özel bir solo seçki yapıldı. Yurtdışında Cannes, Videoformes, New York, Montreal, Raindance, Cinemed Film Festivali, Paris’te Pompidou Müzesi, Madrid’de Reina Sofia Müzesi ve Berlin’de Gropious Müzesi gibi önemli müzelerde, sergilerde, festivallerde, yarışmalarda ve galerilerde çalışmaları yeralmaktadır. İstanbul Film Festivali’nde, İstanbul Contemporary Müzesi’nde ve çeşitli sergi, galeri ve mekanlarda uzun metraj filmi “Körler / Jaluziler İçin – For The Blinds” gösterilmiştir. Hindistan’ın Bombay şehrinde düzenlenen Indian Cine Festival’da Özel Jüri Ödülü almıştır. Çeşitli ülkelerde uluslararası kişisel ve karma sergilerde, kitaplarda, yayınlarda, gösterimlerde ve festivallerde yazı, çizim, resim, heykel, fotoğraf, enstalasyon, animasyon, film ve video çalışmalarıyla yer almaktadır.

Yazar hakkında: Öteki Sinema

Öteki Sinema editörleri Prometheus'un David'i gibi... Siz uyurken bile, hoşunuza gidecek yazıları buluyor, itinayla hazırlıyor ve yayına sunuyor. Öteki Sinema çalışıyor!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir