Repo! The Genetic Opera (2008)

2008’in en ilginç yapımı ile karşınızdayım. Repo! The Genetic Opera, Korku-Rock Opera olarak nitelenebilecek pek de örneğini görmediğimiz bir müzikal film. Darren Smith ve Terrance Zdunich’in oyunundan uyarlanan filmimizin yönetmen koltuğunda ise Saw’un devam filmlerinden tanıdığımız Darren Lynn Bousman oturuyor.

21. yüzyılın ortalarında insanlık bir hastalığın pençesine düşer ve organ yetmezliğinden ölümler baş gösterir. Milyonlarca insanın ölümü ile sonuçlanan salgın sonrası Geneco adlı bir şirket insanlığın ihtiyacı olan organları onlara sunarak ortaya çıkar. Ancak şirket ödemeleri geciktirenlere Repomenleri yollamakta ve sahibi olduğu organları vahşice geri almaktadır.

GeneCo’nun sahibi Rottissimo “Rotti” Largo (Paul Sorvino) dünyanın en güçlü adamı olsa da hastalıkla boğuşmakta ve sonunu en büyük kötülüğünü planlayarak hazırlamaktadır. Nathan Wallace (Anthony Stewart Head)’ın 17’lik kızı Shilo Wallace (Alexa Vega) Largo’nun son kurbanı olacak mıdır?

Nathan Wallace karısını hastalıktan kaybetmiş ve son anda doktorluğu ve neştere hakimiyeti sayesinde kızını kurtarmıştır. Ancak Shilo da annesi gibi hastadır. Wallace kızını kurtarmak için Largo’nun Repoman’i olarak çalışmakta kızını ise evinde dış dünyaya kapalı bir şekilde yetiştirmektedir. Largo’nun Shilo ile oynaması Wallace’ın hıncını çeker ve Repoman olarak son görevine çıkar.

Paul Sorvino kötü karakter rolünde ve Anthony Stewart Head karşıtı rolünde başarılı bir performans çizerken Alexa Vega (Spy Kids’in ufaklığı) gotik genç kız olarak cırtlak sesiyle biraz göze batıyor. Paris Hilton’a hiç değinmek istemiyorum zaten. Ancak melek sesli şarkıcı Sarah Brightman için çok iyi bir yan rol düşünülmüş. Diğer oyuncular da rollerinde sırıtmayarak müzikalin ruhuna girmemize yardımcı oluyorlar. Oyuncu seçimlerini özellikle değeri bilinmeyen karakter oyuncuları ile genç kuşak pop yıldızlarının bir karması olarak başarılı bulduğumu söyleyebilirim.

Filmin sanat yönetimi ise asıl öne çıkan unsur. Daha ilk başta olayların bir çizgi roman tarzı ile anlatılması, steampunk ile gotik sanatın karanlık unsurlarının sahnelere hoş bir şekilde yedirilmesi önemli artılar. Ancak oyuncuların yüzüne verilen altın beyazı gibi bir renk veren glamour efektin uzun metrajda çok gze battığını söylemeliyim. Yumuşak kırmızı ve mavi ışık kullanımının genel atmosferi görsellik olarak bir çıta yükselttiğini de söylemeden geçmeyelim.

Bir rock opera deyince tabi ilk akla gelen Jesus Christ Superstar (1973), The Rocky Horror Picture Show (1975) ve Hair (1979) gibi yetmişler yapımı kült filmler oluyor. Bu filmlerin her birinden en az ikişer parça rock tarihine kazınmıştır.

Repo! ise genel anlamda kült olmayı şimdiden hak eden bir film olsa da müzikal açıdan emsalleri kadar başarılı olamayan bir yapım. Tabi bu durum tartışmaya açık. Diğer filmlerin müzikleri çocukluğumuzdan beri kulak dolgunluğu yaptığından da grüşüm bu yönde olabilir. Ama yine de Repo!’nun müzikleri asla Let the sunshine in’i her duyduğumda Hair’in finalinin aklıma gelip ağlama krizine girmeme neden olacak duygusal bir patlama yaşatmayacaktır. Oyuncular arasından ise Sarah Brightman’ı bir köşeye koyacak olursak Anthony Stewart Head şarkıları adeta yaşayarak söylüyor ve müzikalin tadı asıl onun şarkılarında çıkıyor. Hafızam beni yanıltmıyor ise kendisi daha önce de Buffy’nin müzikal bir bölümünde oldukça güzel şarkı söylüyordu. Repo’nun diğer müzikallerden ayrılan en önemli farklılığı ise neredeyse hiç konuşma olmaması ve tüm senaryonun bir müzikal ahenkle yaratılması. Bu yönden hardcore bir müzikal seyircisi var ise onu mutlu edecektir ancak genel seyirci için biraz zorlayıcı bir deneyim olabilir.

Film müzikal anlamda vasatın üstünde kalırken genel şiddet yapısı ve aksiyonu itibari ile yetersiz geldi. Saw’ın yönetmeninden daha çok kan banyosu beklerdim oysa ki. Korku yaftasının yapıştırılması bu nedenle filmi güçsüz göreceğim unsurlardan. Bazı tiksindirici neşter sahneleri dışında çok naif bir yapım. Ancak konu olarak son yıllarda gördüğüm en iyi distopyalardan biri oysa ki. Böyle bir hikayenin kişisel çatışmaları daha çok çözüme bağlaması Distopik sinema açısından bir mihenk taşı olmasına neden olabilirdi.

Rock sever herkese önerebileceğim bir müzikal olan Repo! The Genetic Opera 2008’in gözden kaçan değerlerinden biri.

Filmde kullanılan müziklerin listesi ise şu şekilde;

  • “Depraved Heart Murder at Sanitarium Square”*
  • “Genetic Repo Man” – GraveRobber
  • “Crucifixus”*
  • “The Prognosis”*
  • “Things You See in a Graveyard (Part 1)” – Rotti
  • “21st Century Cure” – GraveRobber and Shilo
  • “Shilo Wakes” – Nathan and Shilo
  • “Infected” – Shilo
  • “Nathan’s Story”*
  • “Legal Assassin” – Nathan and Marni
  • “Lungs and Livers” – GeneCo Chorus
  • “Mark It Up” – Genterns, Amber, Luigi and Pavi
  • “Tao of Mag (Part 1)” – Mag
  • “Rotti’s Story”*
  • “Things You See in a Graveyard (Part 2)” – Rotti
  • “Limo Ride” – Rotti and Shilo
  • “Thankless Job” – Nathan
  • “A Ventriloquist’s Mess”*
  • “Tao of Mag (Part 2)” – Mag
  • “No Organs? No Problemo!” – GeneCo Chorus
  • “Largo’s Little Helpers” – Child Chorus
  • “Genterns” – Genterns and Pavi
  • “Luigi, Pavi, Amber Harass Mag” – Luigi, Mag, Amber, Pavi and Rotti
  • “Seeing You Stirs Memories (Part 1)” – Rotti
  • “Blind Mag’s Story”*
  • “Seeing You Stirs Memories (Part 2)” – Rotti and Mag
  • “My, What Big Scissors You Have” – Shilo
  • “Housecall” – Rotti (spoken)
  • “Inopportune Telephone Call” – Nathan and Shilo
  • “Before the Escape”*
  • “GraveRobber and Shilo Escape” – GraveRobber and Shilo
  • “Zydrate Support Network” – Rotti
  • “Worthy Heirs?”*
  • “Zydrate Anatomy” – GraveRobber, Shilo, Amber and Zydrate addicts
  • “Disposal Crew” – Disposal crew
  • “A Dump Truck Home”*
  • “Who Ordered Pizza?” – Luigi, Pavi, Nathan, Rotti and Amber
  • “Night Surgeon” – Nathan, Rotti, Henchgirls, Luigi, Pavi and Genterns
  • “The Visitor”*
  • “Chase the Morning” – Mag, Shilo and Marni
  • “Everyone’s a Composer” – Mag, Nathan and Shilo
  • “Come Back!” – Nathan and Shilo
  • “What Chance Has a 17 Year Old Girl” – Nathan and Shilo
  • “Seventeen” – Shilo
  • “Pre-Happiness”*
  • “Happiness is Not a Warm Scalpel” – Amber and Rotti
  • “Gold” – Rotti
  • “Nathan Discovers Rotti’s Plan” – Nathan and Shilo
  • “Tonight We Are Betrayed” – Nathan
  • “At the Opera Tonight” – Shilo, Mag, Nathan, Amber, GraveRobber, Rotti, Luigi and Pavi
  • “Bloodbath!” – GraveRobber
  • “Not Your Parents’ Opera”*
  • “We Started This Op’ra Shit!” – Luigi, Pavi, Rotti and GeneCo Chorus
  • “Interrogation Room Challenge” – Rotti
  • “Blame Not My Cheeks” – Amber and GeneCo Chorus
  • “Chromaggia” – Mag
  • “Mag’s Fall”*
  • “Pièce De Résistance” – Rotti
  • “Let the Monster Rise” – Nathan and Shilo
  • “A Ten Second Opera”*
  • “Sawman’s Lament” – Rotti, Luigi, Pavi, Shilo and Nathan
  • “The Man Who Made You Sick” – Rotti, Shilo and Nathan
  • “Cut the Ties” – Rotti, Luigi, Shilo and Pavi
  • “Shilo Turns Against Rotti” – Shilo, Rotti and Nathan
  • “The King is Dead” – Rotti (spoken)
  • “I Didn’t Know I’d Love You So Much” – Shilo and Nathan
  • “Genetic Emancipation” – Shilo
  • “Epitaph” – GraveRobber and Zydrate addicts
  • “VUK-R” – Katie Fitzgerald (end credits)
  • “Repo Man” – Pavi (end credits)
  • “Needle Through a Bug” – GraveRobber and Shilo (deleted scene)
  • “Bravi!” – Mag, Luigi, Pavi, Rotti, Amber and Genterns (deleted scene)
  • “Aching Hour” – Mag (end credits)

Yazar hakkında: Masis Üşenmez

1979 İstanbul doğumlu yazar ilk sinema deneyimini Superman ve Star Wars’la yaşayıp kendini çizgi roman ve bilim kurgu dünyasına atar. 2006 yılında "Öteki Sinema" kadrosuna katılır ve sitenin gelişiminde önemli rol üstlenir. Halen Öteki Sinema'da editörlük ve Cinedergi'de yazarlık yapmaktadır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir