Yeni Film 22. Sayı Çıktı

Bu sayıda memleket gündeminin “ucube kod adıyla” yazılarımıza fazlasıyla girdiğini göreceksiniz; öyle ya Mehmet Aksoy’un Kars’ta yaptığı heykel bağnazca yıkılmaya çalışılıyor. Gömülen antik şehir ve kalıntılar, kapatılan kültür merkezleri, kat değiştirtilen sinema salonları, kat çıkılan tarihi binalar… tarihe, kültür sanata ve insanlık anıtına yıkım, her şey korumak adına! …

Kültür Bakanlığı da çalışıyor… Onlar da belgeseli, belgesel izleyicilerini ve Dersim’i korumak adına Çayan Demirel’in Dersim 38 belgeseli yasaklansın istiyorlar. Dersim’de yaşananlara dair her gün yeni belgeler ortaya konurken, canlı tanıklıklara başvurulurken bunları yok saymak, Dersim 38 belgeselini hedeflemek; hedeflerken de belgeselin ne olması, nasıl olması konusunda resmi tarihe benzer biçimde “resmi ayar” vermek Kültür Bakanlığı’nın yapılacaklar listesindeymiş, onu anlıyoruz. Öyle ya yapılması gerekenler, örnek alınması gereken filmler İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı tarafından desteklenen filmler (bkz. Şenlikname: Bir İstanbul Masalı, Sultanın Sırrı, Mahpeyker) olabilir ancak. Tarih dediğin öyle anlatılır. Meral Okay ve Taylan Biraderlerin televizyon dizisinde yaptıkları gibi değil…

Sinema yazarı, tarihçisi, çevirmen, dilbilimci Nijat Özön’ü 2010 yılının Aralık ayında kaybettik. Giovanni Scognamillo’nun deyimiyle “Chaplin Kuşağı”nın sinema yazarlarından Özön’ün sinemamıza, sinema yazınımıza ve her birimizin kişisel tarihine katkısı çok değerlidir. Nijat Özön’ü andığımız bu sayımızda, Özön’ün yakın arkadaşları sinema yazarlarıyla konuştuk; Özön’le ve sinemayla tanışıklığı aynı zamana gelen yazarımızın yazısına yer verdik.

Yavuz Turgul’un Av Mevsimi filmine dair iki farklı çerçeveden değerlendirme yapan iki farklı yazı yer alıyor. Çağan Irmak’ın Prensesin Uykusu, bir ilk film Emre Yalgın’ın Teslimiyet filmlerinin yanısıra, daha çok reklamlarda ve başbakana destek demeçlerinde karşımıza çıkan Sinan Çetin’in devlet algısını sorguladığımız Kağıt’ı ve son dönem sinemada daha fazla örneklerine rastladığımız, gişesi bol, popülaritesi bol ve siyaseten de destekli New York’ta Beş Minare, Hür Adam ve Kurtlar Vadisi Filistin filmleri de film eleştirileri arasında yer alıyor. Bu yıl Antalya Film Festivali’nde ilk gösterimini yapan, Hür Adam kadar kopyası olmayacağı kesin, dergimiz kitapçılardayken gösterime girecek olan, 1990’lı yılların başında Özgür Gündem gazetesinin Diyarbakır bürosunu anlatan Sedat Yılmaz’ın ilk filmi Press de, yönetmenle yaptığımız söyleşiyle beraber dergimizde. Türkiye sinemasının dönemlendirmesi yazısı Sedat Yılmaz’ın filminin de yer aldığı kuşağın filmlerini de içerecek biçimde bu sayımızda da devam etti. Abbas Kiarostami’nin son filmi Aslı Gibidir Cannes’de gösterildiğinde yönetmen Kiarostami, serbest bırakılması çağrısını yaparken Panahi’nin başına gelenleri ülkesinin sinemacılarına ve sanatına yapılmış bir saldırı olarak değerlendiriyordu. Aslı Gibidir’in kadın oyuncusu Juliet Binoche ise en iyi kadın oyuncu ödülünü aldığında, ödülüyle beraber jüri koltuğu boş olan Cafer Panahi’nin isminin yazılı olduğu kartı da eline aldı.Coen Biraderlerin İz Peşinde’si, Darren Aronofsky’nin Siyah Kuğu’su bu sayımızda yer alan diğer filmlerden.

Kısa filmlerle uzun muhabbet yapmaya çalıştığımız bölümümüzde Erol Mintaş’ın Berf ve Serhat Bisiklet filmleri yer alırken, Mardin’den Eğitim-Sen İşçi Filmleri Atölyesi de İşçi Filmleri kapsamında gösterdikleri belgeseller üzerine kaleme aldıkları kolektif yazılarıyla bu sayımıza konuk oluyorlar.

Sinema kitaplarından “Kanaatlerden İmajlara: Duygular Sosyolojisine Doğru” kitabını ele alarak Ulus Baker’i de anma fırsatı bulurken; “Vefa Paris’te Bir Semt Adı Değildir” yazısıyla ise Truffaut’un vefalı kitabı “Hitchcock“u ele aldık. “Taşrada Var Bir Zaman kitabı“ üzerine olan yazı ise kitap tanıtımının ötesine geçerek taşra tartışmalarını içeren bir yazıya dönüştü. Bir başka araştırma yazımız önümüzdeki sayılarda devam etmek üzere başlıyor bu sayıda: Hollywood Sineması‘nda propaganda.

Bu sayımızı Nijat Özön’e adıyoruz ve onu saygıyla anıyoruz.

23. sayıda görüşmek üzere, dostçakalın.

Yeni Film dergisini bulabileceğiniz yerler: http://www.yenifilm.net/dagitim.php

www.yenifilm.net

Yazar hakkında: Murat Tolga Şen

Çocukluğu Samsun'da eniştesinin müdürü olduğu sinemada film izleyerek, film parçalarına oyuncak merceğinde bakarak geçti. 2005 yılının sonunda "Öteki Sinema" yı kurdu. Beyazperde, Cinedergi ve Medyaradar'da yazıyor. Motor, yelken ve fotoğraf tutkunu... Film izlemeyi ve filmler hakkında yazmayı herşeyden daha çok seviyor.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir