Altın Portakal Uluslararası Yarışma

50. Antalya Altın Portakal Uluslararası Film Festivali’nde yarışacak yabancı filmler açıklandı.

Antalya Büyükşehir Belediyesi ve Antalya Kültür Sanat Vakfı (AKSAV) işbirliğiyle 4-11 Ekim tarihlerinde gerçekleştirilecek 50. Festival programı kapsamında yer alan uluslararası uzun metraj film yarışmasına 10 film seçildi. Uluslararası dalda yarışacak filmlerin Antalya’ya gelen yönetmen ve oyuncuları gala gösterimlerinde sinemaseverlerle birlikte olacak.

Antalya Altın Portakal Film Festivali Uluslararası Uzun Metraj Film Yarışması; Asya, Avrupa ve Ortadoğu ülkelerinden özgün bir dil geliştirmeyi başarmış, sinemaya farklı bakış açıları getirebilen yeni yetenek ve isimlerin keşfini hedeflemektedir.

Uluslararası dalda Altın Portakal için yarışacaklar:

Nawapol Thamrongrattanarit’in, 2012 Tayland yapımı ilk uzun metrajlı çalışması “36”;

Rumen yönetmen Corneliu Porumboiu’nun dünya prömiyeri Locarno’da yapılan son filmi “When Evening Falls on Bucharest or Metabolism- Bükreş’e Gece Çöktüğünde ya da Metabolizma”;

Polonyalı genç yönetmen Tomasz Wasilewski’nin Karlovy Vary East of the West yarışmasında en iyi film ödülüne değer görülen “Floating Skyscrapers- Dalgalanan Gökdelenler”;

İsrailli genç yönetmen Tom Shoval’in birçok uluslararası festivalde izleyiciyle buluşan, Kudüs Film Festivali’nde en iyi film ödülü dahil birçok ödül kazanan “Youth-Gençlik”;

Mısırlı yönetmen Hala Lotfy’nin 2013 Berlin Film Festivali’nde Forum bölümünde gösterilen ilk uzun metraj çalışması “Coming Forth by Day – Gündüz Gözüyle”;

Fransız yönetmen David Perrault’nun Cannes Film Festivali Eleştirmenler Haftası’nda dünya prömiyerini yapan “Our Heroes Died Tonight- Kahramanlarımız Bu Gece Öldüler”;

Barbara Albert’in San Sebastián Film Festivali’nde yarışan “The Dead and The Living- Ölüler ve Yaşayanlar”;

“Beşir’le Vals” filmi ile birçok uluslararası ödül alan ve Oscar’a aday gösterilen İsrailli yönetmen Ari Folman’ın animasyon türündeki filmi “The Congress- Son Şans”;

Ramon Zürcher’in Berlin ve Cannes Film Festivalerinde izleyiciyle buluşan, Kopenhag’da düzenlenen CPH PIX’te “yeni yetenek” ödülüne değer görülen 2013 Almanya yapımı ilk uzun metraj filmi “The Strange Little Cat-Tuhaf Kedicik”; adlı filmleri, 50. Festivalin uluslararası uzun metraj dalında Altın Portakal için yarışacaklar.

Deniz Akçay’ın Venedik Film Festivali’nde “Geleceğin Aslanı” ödülü için yarışan “Köksüz-Nobody’s Home” adlı filmi, Altın Portakal’ın bu yılki uluslararası yarışmasında yer alanTürkiye yapımı tek film.

36, Nawapol Thamrongrattanarit, Tayland, 2012, 68’

36, analog fotoğraf filminde yer alan kare sayısıdır. Bu filmde yer alan plan sayısı da 36. Thamrongrattanarit’in Rotterdam Film Festivali’nde Hivos Tiger için yarışan ilk uzun metrajlı çalışması “36”, genç bir fotoğrafçının, bilgisayarının hafızasında kaybolan fotoğraflarını arayışını konu alan deneysel bir yapım. Film, hafızanın labirentlerinde dolaşıyor ve sürekli dönüşüp değişen hafızamızı farklı bir biçimde konu ediniyor. “36” bize anılarımızda yer alan bir dolu olayın içinde kendimizi hatırlamayı hala başarıp başaramadığımızı soruyor.

Bükreş’e Gece Çöktüğünde ya da Metabolizma /
When Evening Falls on Bucharest or Metabolism, Corneliu Porumboiu, Romanya, Fransa, 2013, 89’

Yeni filmi üzerinde çalışırken yardımcı oyuncusu Alina ile aşk yaşamaya başlayan genç yönetmen Paul filmin sonuna geldiklerinde senaryoyu değiştirir, filme çıplak bir sahne ekler. Ancak ertesi gün, yeni bir gündür ve Paul bu fikirden vazgeçer. Sabah uyanır; yapımcısını arar ve sahneyi çekmek istemediğini, ülserinin kötüleştiğini söyler. “When Evening Falls on Bucharest or Metabolism”, 12:08 Bükreş’in Doğusu ile 2006 yılında Antalya Uluslararası Altın Portakal Film Festivali’nde Eleştirmenler Ödülü kazanan Corneliu Porumboiu’nun dördüncü filmi. Film, dünya prömiyerini de yaptığı Locarno Film Festivali’nde aynı zamanda uluslararası bölümde yarıştı.

Dalgalanan Gökdelenler / Floating Skyscrapers, Tomasz Wasilewski, Polonya, 2013, 93’

Disiplinli bir yüzücü olan Kuba, sevgilisi ve annesiyle birlikte yaşamaktadır. Ancak Mikal ile tanışınca tüm dengesini kaybeder. İlişkileri Kuba’yı Mikhal’a karşı daha önce hissetmediği duygularla baş etmeye doğru itince, kız arkadaşı Sylwie ile olan ilişkisinde sorunlar yaşamaya başlar. Sylwie’nin Kuba’yla yeni bir hayat kurma hayalleri suya düşerken Kuba da kimliğini ve gerçekte ne istediğini keşfeder; ancak beklenmedik bir olay onu zor bir karara itecektir. Tomasz Wasilewski’nin ikinci uzun metrajlı filmi “Floating Skyscrapers”, bu yıl Karlovy Vary East of the West yarışmasında en iyi film ödülünü aldı ve Tribeca Film Festivali’nde izleyiciyle buluştu.

Gençlik / Youth, Tom Shoval, İsrail, Almanya, 2013, 107’

Yaki ve Shaul Kardeşler Tel Aviv yakınlarındaki Petah Tikva’da yaşamaktadır. Yaki askerliğini yapmaktadır ve bu silah taşıma izni olması anlamına gelmektedir. Bu silah iki

kardeşe yaşamlarını değiştirme gücü verir – ya da en azından onlar böyle düşünmektedirler. Tom Shoval’ın bu ilk uzun metrajlı filmi Berlin, Durban, Hong Kong, Karlovy Vary, CPH:PIX gibi önemli film festivallerinde gösterildi ve Taipei Film Festivali’nde Yeni Yetenek Büyük Ödülü ile Kudüs Film Festivali’nde En İyi Film dahil birçok ödül kazandı.

Gündüz Gözüyle / Coming Forth by Day, Hala Lotfy, Mısır, BAE, 2012, 96’

Annesi ve yatalak babasıyla birlikte Kahire’nin kenar mahallelerinden birinde yaşayan Soad’ın yaşamından bir gün… Yarı açık kepenklerin ardından parlak bir gün ışığı ve kentin gürültüsü sızarken, oturdukları ev yaşlılık ve hastalık kokmaktadır. Annesi geceleri gücü tükeninceye kadar hastanede çalışmaktadır. Soad da artık genç değildir ve kendisini hasta babasına adamış durumdadır. Hala Lotfy’nin bu etkileyici ilk filmi karanlıkla aydınlık, ölümle yaşam arasındaki ilişkiyi anlatıyor.

Kahramanlarımız Bu Gece Öldüler / Our Heroes Died Tonight, David Perrault, Fransa, 2013, 97’

Paris, 1960’lı yıllar… Boks oldukça kazançlı bir iştir. “Hayalet” olarak tanınan Simon, Victor’u tutar ve onu herkesin nefret edeceği “Kasap” lakaplı bir cani rolü oynamaya ikna eder. Ancak Victor için “kötü çocuğu” oynamak hiç de kolay değildir; çünkü sonunda gerçekten bir caniye dönüşmekten korkmaktadır. Simon ona bir değiş tokuş önerir. Victor ringe “Hayalet” kılığında girecektir ve bir defalığına da olsa tüm alkışlar onun için olacaktır. Maç başlar ve kimse aradaki farkı anlayamaz. Ancak bir şeyler ters gitmektedir. David Perrault’nun minimalist, yarı-deneysel filmi Cannes Film Festivali’nin Eleştirmenler Haftası’nda dünya prömiyeri yaptı.

Köksüz / Nobody’s Home, Deniz Akçay Katıksız, Türkiye, 2013, 81’

Köksüz, bir kaybın ardından yeniden aile olmayı başaramayan, gün geçtikçe kendini yok eden dört kişinin kaybolma hikâyesidir. Nurcan, kocasının ölümünden sonra üç çocuğu ile baş başa kalır; büyük kızları Feride, ailede baba rolünü üstlenmek zorunda kalır. Zaten tutunacak bir dala ihtiyacı olan Nurcan bu duruma dört elle sarılır, Feride´yi neredeyse kocası yerine koyar ve tüm sorumluluğu ona yıkar. Babasına taparcasına hayran olan evin tek erkeği 17 yaşındaki İlker, evdeki idarenin ablasına geçmesine tepki olarak hızla aileden uzaklaşır. Ergenlik çağında, ailesine en ihtiyaç duyduğu zamanda ne annesine ne de ablasına yaklaşabilen evin en küçüğü Özge ise bir kenarda unutulur ve varlığını hatırlatabilmek için çaba harcar durur.

Ölüler ve Yaşayanlar / The Dead and The Living, Barbara Albert, Avusturya, Polonya, Almanya., 2013, 112’

“Savaşta ne yaptın büyük baba?” İşte Avusturyalı yönetmen ve senaryo yazarı Barbara Albert’in dördüncü uzun metrajlı çalışması The Dead and the Living’in

kahramanının film boyunca peşinden koştuğu soru tam da bu. The Dead and the Living’de 25 yaşındaki Sita, ailesinin 2. Dünya Savaşı yıllarındaki karanlık geçmişini

ve sırlarını araştırıyor. Berlin’den Viyana’ya, Varşova’dan Romanya’ya uzanan bu arayışı anlatan film aslında sorumluluk ve umutla, yitik anayurdun ve kimliğin keşfinin hikayesi. Film San Sebastián Film Festivlai’nde yarıştı.

Son Şans / The Congress, Ari Folman, İsr., Alm., Pol., Lük., Fr., 2013, 122’

Kongre, ünlü Polonyalı yazar Stanislaw Lem’in Gelecekbilim Kongresi isimli kitabından bir uyarlama. Filmde sahne ışıklarından uzaklaşmak isteyen bir Hollywood starı gelecekte çekilecek filmler için yüklüce bir ödeme karşılığında kendisinin bir kopyasının yapılmasına izin verir. Görüntüsü dijitalleştirilecek ve bundan yola çıkarak sanal bir oyuncu yaratılacaktır. Anlaşma gereği görüntüsü üzerinde hiçbir hakkı kalmayacak ve stüdyo uygun gördüğü her rolde onu kullanabilecektir. Folman’ın son filmi “Kongre” bu yıl Cannes Film Festivali’nde gösterildi ve beğeni topladı.

Tuhaf Kedicik / The Strange Little Cat, Ramon Zürcher, Almanya, 2013, 72’

Sıradan bir gün, Karin ve Simon akşam yemeği için ailelerinin evine gelmiştir. Akşam tüm akrabalar, tanıdıklar yemek için buluşacaktır. Gün içinde evdeki işler yapılır, aile mutfak masası etrafında buluşup konuşur. Film gündelik işlerin ve konuşmaların ardında insan denen varlığın tümüyle absürd bir varoluşun içine fırlatılmış olduğunu gözler önüne sererken gündelik yaşamın olağandışı dünyasını perdeye taşır. Yönetmenin de belirttiği gibi “Strange Little Cat” bir şey öğretmeye ya da çözüm sunmaya çalışmayan, hatta karakter hakkında neredeyse hiçbir şeyi açıkça ifşa etmeyen minimalist bir yapım. Ramon Zürcher’in bu ilk filmi Berlin ve Cannes Film Festivalerinde izleyiciyle buluştu, Kopenhag’da düzenlenen CPH PIX’te Yeni Yetenek ödülüne layık görüldü.

Yazar hakkında: Öteki Sinema

Öteki Sinema editörleri Prometheus'un David'i gibi... Siz uyurken bile, hoşunuza gidecek yazıları buluyor, itinayla hazırlıyor ve yayına sunuyor. Öteki Sinema çalışıyor!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.